Portræt af Leonard Cohen
Foto: Rama, via Wikimedia Commons

Leonard Cohen

cand.mag. Karina Søby Gulmann, maj 2025.
Top image group
Portræt af Leonard Cohen
Foto: Rama, via Wikimedia Commons

De fleste kender nok Leonard Cohen på grund af hans musik, men oprindeligt var han forfatter – feteret i lukkede litterære cirkler i Montreal i Canada. Faktisk kan vi nok takke hans manglende litterære gennembrud for, at han fandt vej til musikken, men selvom de fleste af hans litterære værker stammer fra 1960’erne, er de ikke bedaget af den grund. I værker som ”Smukke tabere” og den delvist selvbiografiske ”Yndlingslegen” udforsker Cohen temaer som kærlighed, begær, ensomhed, tro, vrede og social retfærdighed i et bramfrit, ofte rablende, spontant seksualiseret og legende sprog og giver læserne et indblik i sin samtid og martrede sjæl.

138225992

 

Blå bog

Født: 21. september 1934, Westmount, Quebec, Canada.

Død: 7. november 2016, Los Angeles.

Uddannelse: BA i kunst fra McGill, 1955.

Debut: Let Us Compare Mythologies, 1956. Lyrik.

Litteraturpriser: MacNaughton-prisen, 1955. Peterson Memorial Prize, 1955. Quebec Literary Competition Prize, 1964. Govenor General’s Award, 1968. Canadian Authors Association Literary Award for Poetry, 1984. Prince of Asturias Award for Literature, 2011.

Seneste udgivelse: De spedalskes ballet. Turbine, 2024. Oversætter: Louise Ardenfelt Ravnild. Roman og noveller.

Inspiration: Irving Layton, Louis Dudek, Federico García Lorca, William Butler Yeats, Walt Whitman, Henry Miller.

Genre: Digte, noveller og romaner.

 

Leonard Cohen læser et kapitel fra ”Smukke tabere” højt.

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Hvordan kan nogle mennesker tage skyskrabere alvorligt? tænker Breavman. Og hvad så om de kunne holde ti tusinde år, og hvad så om hele verden talte amerikansk? Hvordan kunne det trøste en i dag? Og for hver dag bliver forfædrenes gave tungere – historie, mursten, monumenter, gadenavnene – dagen i morgen var allerede knust!”
”Yndlingslegen”, s. 116-117.

Leonard Norman Cohen blev født den 21. september 1934 i Westmount, Quebec i Canada, hvor han voksede op i en ortodoks jødisk familie. Faren mistede han allerede som niårig – et tab der satte dybe spor i ham.

Cohen gik på Roslyn Elementary School og fortsatte på Herzliah High School. I 1948 startede han på gymnasiet Westmount High School, hvor han var involveret i alverdens aktiviteter: elevrådet, skolebladet og årbogen, dramaklubben og kunstklubben, ligesom han dyrkede en masse sport. Det var også i disse år, han lærte sig selv at spille guitar og dannede country-folk gruppen Buckskin Boys.

I 1951 begyndte Leonard Cohen på McGill Universitetet, hvor han fortsatte sit store engagement og bl.a. var præsident for McGills debatklub. I 1955 blev han bachelor, og året efter fik han udgivet sin første digtsamling ”Let Us Compare Mythologies”.

Efter et semester på jura på McGill gik Cohen et år på Columbia University of General Studies (1956-57) i New York. I de følgende år flyttede han retur til Montreal, hvor han havde diverse småjobs om dagen og skrev om natten. Det var i disse år, han begyndte at lide af depressioner og samtidig for alvor begyndte at eksperimentere med stoffer. I første omgang marihuana og lsd, men senere blev det til amfetamin, syre og hash. Cohen følte, at stofferne lindrede de depressive tanker og samtidig åbnede hans sind, så hans skrift blev mere eksperimenterende. Hans mest læste værk, ”Smukke tabere” fra 1966, skrev han således på amfetamin, mens han fastede i bagende sol på den græske ø Hydra. Her havde han købt et hus i 1960, og det var også her, han mødte sin norske muse Marianne Ihlen, som bl.a. gav inspiration til sangen ”So Long, Marianne”. Forholdet til Marianne holdt ikke, men de forblev venner resten af livet.

”Smukke tabere” blev langt fra modtaget med den hyldest, Cohen havde håbet. En del kritikere mente, at den var for vulgær, og flere boghandlere nægtede af samme grund at have den i deres sortiment. Den negative reception fik Cohen til at lægge sin karriere som romanforfatter på hylden og i stedet fokusere på en musikkarriere, og i 1967 udkom hans første album ”Songs of Leonard Cohen”.

Leonard Cohen har to børn, Adam (1972) og Lorca (1974), sammen med Suzanne Elrod, som han dannede par med i 1970’erne.

Yndlingslegen

”Hjemme i byen voksede deres familie som vinranker. Elskerinder lærte dem om melankoli, der ikke længere var lyrisk, men klaustrofobisk. De voksne krævede, at de valgte noget hæsligt og specielt ud fra den store mængde smukke almindeligheder. De flygtede fra flertallet, fra den virkelige bar mitzvah, den virkelige optagelsesceremoni, den virkelige og forfærdelige omskæring, som samfundet ventede på at foretage ved hjælp af begrænsninger og kedelig rutine.”
”Yndlingslegen”, s. 80.

Hovedpersonen i Leonard Cohens debutroman ”The Favorite Game” fra 1963 (”Yndlingslegen”, 1971 og 2025) er Lawrence Breavman, der vokser op i en gammel jødisk Montreal-familie. Romanen er inddelt i fire bøger, hvor første bog giver et indblik i Breavmans opvækst og farens tidlige død. 2. bog i universitetslivet, venskabet med den jævnaldrende Krantz og den første kæreste Tamara. 3. bog handler om mødet med kærligheden til Shell, mens 4. bog hovedsageligt foregår i en sommerlejr for børn, hvor Lawrence er ansat og forsøger at genoprette forbindelsen til Krantz, som er lejrleder.

”Yndlingslegen” er en udviklingsroman – et portræt af en ung mand, der forsøger at finde sig selv som digter og elsker, og som prøver at gøre sig fri af sin opvækst: forstaden og miljøet i den øvre, jødiske middelklasse. Romanen bliver ofte fremhævet som delvist selvbiografisk og blev skrevet henholdsvis i London og på den græske ø Hydra. Romanen er fortalt af en 3. personfortæller, der serverer verden fra Breavmans perspektiv og ofte kammer over i en overflod af lige dele poetiske og mavesure filosofiske opstød.

140170704

Helt centrale temaer i romanen er seksualitet, venskab, kærlighed og ensomhed. Store dele af romanen kredser om Breavmans seksuelle møder – ikke mindst med Tamara og Shell, men også med adskillige andre kvinder. Ingen af dem formår at fylde det grundlæggende tomme hul i Breavman, og de mange seksuelle møder kan tolkes som et forsøg på at dulme hovedpersonens ensomhed. Selv ikke mødet med Shell, som han ellers beskriver med stor kærlighed, formår han at blive i.

På samme måde fremstår hans mange sproglige og filosofiske samtaler – ikke mindst med Krantz – som kejtede forsøg på at åbne en fælles verden, der aldrig helt lykkes, og på sommerlejren i 4. bind bliver det tydeligt, at distancen mellem de to ungdomsvenner er afgrundsdyb. Den grundlæggende ensomhed er et eksistentielt vilkår for Breavman – eller måske et eksistentielt valg for at undslippe voksenlivet (se citat).

Også det 20. århundredes store krige og kriser tematiseres i romanen, hvor Anden Verdenskrig og holocaust ekkoer i kulissen, og også Den Kolde Krig skaber rumklang. Eksempelvis er barndommens yndlingsleg ’soldaten og luderen’, der beskrives i 1. bog. En leg der svinger mellem uskyldig børneleg og alvor, og som let kammer over.